Bezwaar maken tegen de waarde van een gehuurde woning

serveimage (1)

Aangezien vanaf oktober 2015 de WOZ-waarde voor een belangrijk deel de maximale huurprijs van woningen in de sociale sector bepaalt is het in sommige gevallen zinnig om bezwaar te maken tegen de hoogte van die waarde.

De Afdeling Belastingen van de gemeente kent uw huurwoning niet. Wellicht zijn er ernstige gebreken die de waarde uiteraard doet dalen. Ook kan het zijn dat er in de woonomgeving zaken spelen die de waarde van woningen beïnvloeden. Vanaf februari krijgen alle huurders van woningen informatie over de hoogte van de WOZ-waarde. Als u in de vrije sector huurt heeft bezwaar maken geen zin, want uw huurprijs valt buiten de gereguleerde sector en de WOZ-waarde heeft geen betekenis. Huurders betalen ook geen Onroerend Zaak Belasting (OZB)

Huurders in de gereguleerde sector die een huurprijs hebben die hoger is dan het maximum kunnen een huurverlaging krijgen. Helaas zal die vlieger voor mensen die een woning in het centrum van Amsterdam huren niet opgaan, want de koopprijzen zijn daar hoog en de WOZ-waarde hangt af van wat een woning op de vrije markt op zou brengen als het leeg verkocht zou kunnen worden. Dat een woning nu bewoond wordt maakt niet uit.

Als de huurprijs dicht tegen de maximale prijs zit is het zeer zeker de moeite waard om bezwaar te maken. Als het bezwaar tegen de hoogte succesvol is leidt dat tot een lagere maximumprijs en kan het effect hebben op de huurprijs. De meeste huurders zullen eind april van hun verhuurder een huurverhogingsvoorstel krijgen. Als het goed is zit daar een puntentelling bij, waarbij ook de WOZ-punten zijn aangegeven. De maximumhuur hangt voor huurwoningen in het centrum van de stad al snel voor 40% of meer af van de WOZ-waarde. Verlaging van de WOZ-waarde kan dus een lagere huurprijs tot gevolg hebben, of een huurverhoging tegenhouden, of die matigen.

U kunt bij het secretariaat van de Huurdersvereniging Centrum een bezwaarformulier afhalen. Ook bij de vestigingen  van het Wijksteunpunt Wonen is zo´n formulier verkrijgbaar. Let er wel op dat u binnen zes weken bezwaar moet maken.

Omdat u niet altijd weet hoe uw huurprijs afwijkt van de maximale huurprijs is het raadzaam om bezwaar te maken als u de WOZ-waarde te hoog vindt. Als uw kale huurprijs nu al €700 of meer bedraagt is het zeker zinvol.

Huurdersvereniging Centrum

Standaard WOZ bezwaar