Ymere verdrijft

Huurders van Ymere worden het Centrum uitgejaagd. De woningcorporatie grijpt renovaties aan om van sociale huurwoningen af te komen. Hiervoor in de plaats komen er meer woningen voor de midden- en hoge inkomens. Soms mag je als huurder terugkeren, maar dan betaal je je wel blauw. UPDATE!

In haar bulletin van april 2014 geeft Ymere tekst en uitleg. Tot op zekere hoogte, natuurlijk. Bekijk het hier. Kijk door de stijlbloemetjes heen en huiver bij de koele cijfers.

Update 2 juni 2014
SP en GroenLinks hebben aan de bel getrokken bij de pas aangetreden wethouder van Bouwen en Wonen Yvens. De SP-er gelooft dat er aan de benarde positie van de bedreigde bewoners iets kan worden gedaan. Het toverwoord is maatwerk, zo blijkt uit de beantwoording van de schriftelijke vragen.

Voor huishoudens met een inkomen tot 34.000 euro wordt de huur gemaximeerd op de aftoppingsgrens. Voor huishoudens met een inkomen tussen 34.000 en 50.000 euro mag de huur niet hoger zijn dan de liberalisatiegrens. En huishoudens met een inkomen boven 50.000 euro worden ondersteund bij het vinden van een woning in de vrije sector of koop. Verder heeft Ymere toegezegd dat alle bewoners kunnen terugkeren naar hun buurt; daarbij wordt gedacht aan de buurtcombinatie of directe aangrenzende buurtcombinaties. Voor alle bewoners geldt dat er maatwerk wordt geleverd. De corporatie is bereid tot huurgewenning en degenen die een huis willen kopen krijgen voorrang bij een koopwoning in de buurt.

Bron: NUL20: Wethouder Ivens heeft geen bezwaar tegen renovatieplannen

Huurdersvereniging Centrum stelt zich met het volle gewicht op achter de gedupeerden en biedt hulp en ondersteuning waar mogelijk.

Lees de brief aan de bewonerscommissie van Huurdersvereniging Centrum.

Update
De traditionele media zijn aandacht aan het asociale uitzetbeleid van Ymere gaan besteden (eindelijk!). En er zijn kamervragen gesteld! Komt er nu schot in de zaak? Is er hoop voor de bewoners?

Meer informatie via de volgende links:

Kamervragen van Tweede Kamerlen Monasch (PvdA) en Karabulut (SP)

Artikel Parool (20 juni)
Repliek van Ymere (23 juni)

Artikel NRC (20 juni)
Artikel WSWonen Amsterdam