Alweer een hotel

Alweer staat het bestuur van Amsterdam op het punt om een hotel vergunning af te geven. Een particuliere eigenaar wil midden in een van de laatste relatief rustige woongebieden in het centrum van de stad een appartementen complex veranderen in een hotel.

Er is gebouwd met een vergunning voor appartementen op de plaats waar vroeger het BIMhuis stond. Er is een merkwaardige juridische constructie gekozen om te voorkomen dat in een vroeg stadium de bewoners zich tegen dit plan konden verzetten. De bouwer zal zich beroepen op toezeggingen van het stadsdeel. De bezwaren er tegen zijn tot nu toe niet mee gewogen. Daar staat nu een zeer dominant gebouw op de Oudeschans waar straks de zeer luxe kamers bewoond gaan worden door kapitaalkrachtige personen, die veel deelnemen aan het verkeer door middel van taxi’s, het vervoer van personeel en het laden en lossen van goederen. Het ziet er naar uit dat de grote ruimten, waar geen gastenkamers zijn gepland, bedoeld zijn voor feesten en partijen.

12560940614_c8822c64e2_b

Ook het grote platte dak boven de derde verdieping, leent zich uitstekend voor lawaaiige buiten feestjes op mooie zomeravonden. Daarmee verdwijnt de betrekkelijke rust in dit fraaie stukje binnenstad. Terwijl er plannen gemaakt worden om maatregelen te treffen om het sluipverkeer in deze buurt tegen te gaan, zeer tot ongenoegen van sommige bewoners omdat de parkeergelegenheid dan in  het gedrang komt, wil het stadsdeel wel dit verkeer aantrekkende project doorlaten gaan. Op een steenworp afstand van dit complex, aan de Valkenburgerstraat, zijn en worden honderden hotelkamers gebouwd. Het Amrath hotel, misschien een halve kilometer verder, heeft legio kamers in het luxe segment. Als het stadsdeel van plan is om de bewoners uit de binnenstad te verdrijven dan is dit een prima methode. Laten we hopen dat er voldoende actie komt om het tij te keren.
Winne Meijering – 16 april 2014
Bewonersraad Nieuwmarkt & Groot Waterloo