Ymere huurders willen actie

De strijdbaarheid onder de huurders van Ymere is groot. Dat bleek op 21 oktober tijdens een bijeenkomst in de Spuistraat. Daar had Huurdersvereniging Centrum met ondersteuning van het WSWonen Centrum een voorlichtingsavond georganiseerd. Huurders werden geïnformeerd over hun rechten ten aanzien van de renovatieplannen die Ymere heeft voor 270 woningen in het centrum.

ymereavondslangepand

Ymere gaf in april van dit jaar te kennen dat 270 huurders hun huis moeten verlaten. De huurovereenkomsten worden opgezegd en huurders krijgen elders in de binnenstad een duurdere woning aangeboden.

De avond trok ruim 50 bezoekers en werd ingeleid door Dingeman Coumou, voorzitter van Huurdersvereniging Centrum. Mieneke Demirdjian van de gebundelde bewonerscommissies vertelde over haar ervaringen met Ymere met betrekking tot het teleurstellende participatieproces en de diverse bouwkundige onderzoeken die hebben plaatsgevonden

Guust Augustijn van het WSWonen Centrum gaf informatie over de rechtspositie van de huurders en de mogelijkheden die er zijn om de plannen te beïnvloeden. Vele vragen werden gesteld en beantwoord. Vooral de mogelijkheden om iets aan het achterstallig onderhoud te laten doen kwamen aan de orde. De sanctie die de Huurcommissie kan opleggen bij ernstige onderhoudsgebreken is sinds 1 juli 2014 verzwaard. De optie om gezamenlijk het initiatief te nemen om het onderhoud af te dwingen zal nader uitgewerkt worden.

Een uitgebreid verslag van de informatieavond kunt u hier downloaden (pdf).

Lees ook: Veel kritiek op nieuw renovatiebeleid Ymere