Woonbond gaat wooncoöperaties stimuleren

De Woonbond gaat wooncoöperaties, waarbij huurders zelf woningen beheren, actief bevorderen. De belangenorganisatie van huurders gaat een proef opzetten, waarbij een groep huurders als collectief een complex van enkele honderden woningen overneemt.

”Er komt heel veel kijken bij het opzetten van een wooncoöperatie”, zei Woonbond-directeur Ronald Paping zaterdag op een symposium over wonen in zelfbeheer. ”Hoe financier je het? Hoe zit het met de eigendomsstructuur? En hoe zit het met stemrecht? Dat zijn allemaal zaken waar we ons extra in willen verdiepen.”

woonbond

Actie

De actie is bedoeld als tegenwicht tegen de grote aantallen corporatiewoningen die de laatste tijd worden verkocht aan particuliere beleggers.

”Huurwoningen worden een winstobject. Er wordt bezuinigd op onderhoud en dienstverlening en er wordt geprobeerd de huren te maximeren. Dat gaat ten koste van de huurders”, aldus Paping.

Er bestaan in Nederland al verschillende wooncoöperaties, waarbij huurders meer zeggenschap hebben. Die laten volgens Paping zien dat het ook anders kan. Maar het gaat nog om relatief kleine projecten. De Woonbond dringt er bij de politiek in Den Haag op aan om het oprichten van wooncoöperaties makkelijker te maken.