Discussie over huurverlaging losgebarsten

Een week geleden lanceerde de Woonbond een actiesite waar huurders kunnen zien hoeveel winst hun verhuurder maakt en een oproep tot het verlagen van de huurprijzen kunnen sturen. Dat hebben inmiddels zo’n 1800 huurders gedaan.

GettyImages-94026939

Ook in de landelijke politiek heeft de actie geleid tot aandacht voor de betaalbaarheid van het huren. Een meerderheid van de Kamer stemde onlangs in met een debat over de hoog gestegen huurprijzen.

Winst op verhuur
Vanuit woningcorporaties kwam er gelijk veel kritiek op de gepresenteerde cijfers. Veel van de winst zou komen door waardestijging van de woningen. Dat klopt niet. De Woonbond heeft in zijn berekening juist alleen gekeken naar de winst die gemaakt is op de verhuur van woningen. Waardestijging of winst door verkoop van woningen is dus buiten beschouwing gelaten. Ook de verhuurderheffing die corporaties aan het Rijk betalen is in mindering gebracht.

Reactie Aedes
Aedes-voorzitter Marnix Norder reageert verbolgen op de actie. Onder andere vanwege het volgens hem onterechte gebruik van het woord ‘winst’ bij corporaties. ‘Het gaat om een positief resultaat op de winst- en verliesrekening van een corporatie. Dat is gewoon winst,’ reageert Woonbonddirecteur Ronald Paping. Verder gaat Norder in op de uitdagingen voor corporaties op het gebied van investeringen en verduurzaming. Belangrijke onderwerpen. Maar de cijfers laten zien dat er ruimte is om te investeren én de betaalbaarheid in de sociale huursector te verbeteren. Bovendien hebben veel corporaties de afgelopen jaren veel extra afgelost op leningen. Tegelijkertijd wordt de sociale huurder een enorme rekening gepresenteerd. Veel huurders leven langdurig in armoede. Paping: ‘Wij zien veel verhalen voorbij komen van huurders die na het betalen van de huur te weinig overhouden om rond te komen. Die kant van het verhaal blijft te vaak onderbelicht.’

Sociaal Huurakkoord
Ook verwijst Norder naar het Sociaal Huurakkoord. Dat akkoord sloten Woonbond en Aedes om paal en perk te stellen aan de enorme huurstijgingen. Dat betekent uiteraard niet dat huurverlaging geen optie is. Bij het sluiten van het akkoord heeft de Woonbond ook laten weten dat de rem op de huurstijging noodzakelijk was, maar dat daarmee de betaalbaarheid voor huurders niet gerepareerd is na de enorme stijgingen in voorgaande jaren. Veel huurders hebben hun besteedbaar inkomen zien dalen in de periode dat de huurprijzen hard omhoog zijn gegaan. Dat de discussie over huurverlaging is losgebarsten is dan ook een goede zaak. Corporaties en huurdersorganisaties zouden in het onderlinge overleg in gesprek moeten over de ruimte voor huurverlaging.

Bron: website Woonbond