Amerikaanse belegger aast op huurpanden in Amsterdam en Rotterdam

De Amerikaanse investeerder Blackstone is bezig om voor zeker €200 mln aan huurpanden te kopen van particuliere beleggers in Amsterdam en Rotterdam. Dat stellen verschillende bronnen in de vastgoedmarkt.

De eerste contracten zijn inmiddels getekend en de verwachting is dat de panden in april worden overgedragen. Naar verluidt hebben lokale handelaren in de grote steden de afgelopen maanden panden verzameld voor de durfkapitalist. Een makelaar in Amsterdam bevestigt dat hij een paar panden in de binnenstad heeft verkocht aan zo’n handelaar. Ook een rijtje van negen huurpanden in Amsterdam-West is met dit doel op de veiling gekocht, stellen kenners van de markt.

‘Ik heb nog nooit eerder gezien dat een internationale belegger op deze manier bij particuliere beleggers panden inkoopt’ [citaat van makelaar die anoniem wil blijven]

Lokaal bij elkaar sprokkelen

Het is niet voor het eerst dat een buitenlandse belegger in Nederlandse huurwoningen investeert. Onder meer de Britse belegger Round Hill en de Duitse belegger Patrizia kochten grote portefeuilles huurwoningen in Nederland. Maar het komt niet vaak voor dat internationale beleggers op de lokale markt een portefeuille bij elkaar sprokkelen. Meestal doen ze zaken met woningcorporaties of institutionele beleggers als Amvest en Vesteda. ‘Ik heb nog nooit gezien dat ze op deze manier bij particuliere beleggers panden inkopen’, zegt een makelaar.

Ook is de timing opvallend. De afgelopen tijd verkochten durfinvesteerders juist hun huurwoningen in Nederland. Door de snelle stijging van de huizenprijzen en woninghuren hadden ze hun beoogde rendementen (meer dan 10%) gehaald en vertrokken ze weer.

Hun portefeuilles werden overgenomen door institutionele beleggers (pensioenfondsen en verzekeraars) die op zoek zijn naar langetermijnrendement. Zo verkocht de Amerikaanse vastgoedbelegger Heitman samen met het Nederlandse Orange Capital Partners een paar maanden geleden nog 1400 huurwoningen in Amsterdam voor €400 mln aan vastgoedinvesteerder CBRE Global Investors, die de portefeuille voor institutionele beleggers kocht.

Korte of lange termijn?

Dat private-equityfirma Blackstone nu zo fors in huurhuizen in Amsterdam en Rotterdam wil investeren roept dan ook vragen op. Verwacht het bedrijf dat de huizen- en huurprijzen in de Randstad nog lang niet aan hun plafond zitten? Denkt het nog een snelle winst te kunnen halen? Verschillende bronnen stellen dat Blackstone deze aankoop niet zozeer in zijn rol als durfkapitalist doet, maar dat deze aanschaf bedoeld is voor een strategisch fonds van het bedrijf, dat een langeretermijnhorizon heeft.

‘Blackstone doet ook langetermijninvesteringen, om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar huurwoningen’, aldus een bron die betrokken is bij het proces. De belegger investeert volgens deze bron ook in de panden, want hoe tevredener de huurders, hoe stabieler de huurinkomsten op de lange termijn.

Buitenlandse beleggers worden niet altijd met open armen ontvangen op de Nederlandse woningmarkt. Toen Round Hill een paar jaar geleden woningen van corporaties kocht, protesteerden verschillende gemeenten. Ze waren onder meer bang dat de belegger te weinig zou investeren in de panden.

Blackstone zelf wil niet reageren. Flow Real Estate, dat het beheer voor de kantoorpanden van Blackstone in Nederland doet, stelt dat de zaak nog te prematuur is om commentaar te geven.

Bron: Financieel Dagblad 12/03/2019