Kennismaken met Boudewijn Snoeck

Boudewijn Snoeck (67) is sinds december 2013 bestuurslid bij Huurdersvereniging Centrum en woont sinds 1975 op Oostenburg. Na de succesvolle renovatie van zijn woning wil hij zich nu inzetten voor renovatie door de hele stad.

Eerste woning
Ik ben geboren in de Rivierenbuurt. Een heerlijke buurt om op te groeien. De lange wandelingen langs de Amstel eindigden in de polder, en in die tijd was dat de rand van de stad. Het werd er helaas steeds drukker en daarom verhuisden mijn ouders later naar de Bijlmer. Daar was niet alleen de ruimte, maar omdat er veel geld werd gestoken in sociaal maatschappelijke projecten was er ook veel te doen. Nu woon ik al bijna veertig jaar met veel plezier op Oostenburg.
Droomwoning
Het uitzicht vind ik belangrijk. Ik wil kunnen wegdromen, zoals hier aan het water. Maar de locatie maakt daarvoor niet uit. Als ik onrustig ben, dan pak ik de fiets en ga ik terug naar de buurt waar m’n roots liggen. Als ik langs de Amstel fiets word ik rustig. Ik denk dat het te maken heeft met de fijne jeugd die ik daar heb gehad.
Gestrikt
Ik begon me opnieuw te verdiepen in huisvesting toen in 2007 de renovatieplannen van mijn woning begonnen. Het leidde tot de oprichting van bewonerscommissie Hart voor Oostenburg, waarvan ik de voorzitter werd. Omdat het succesvol verliep wil ik nu laten zien dat renoveren beter is dan sloop. Dit pand is 140 jaar geleden gebouwd en de houten kozijnen zijn nog steeds goed. Slopen was dus onnodig, en de renovatie leverde ook nog eens meer werkgelegenheid op.
Speerpunt
Op dit moment zijn we druk met ‘Stop de sociale sloop. Verzet nu!’. In samenwerking met huurdersverenigingen door de hele stad organiseren wij op 14 juni deze demonstratie tegen afbraak van de sociale huursector (meer informatie). Het is belangrijk om samen te blijven optrekken als het op politiek gebied niet voor de wind gaat. En ik ben blij dat dit nu gebeurt.
Direct aanpakken
De verhuurdersheffing! Het was bedoeld voor de woningcorporaties, maar komt terecht op de schouders van de zwaksten. Bovendien zorgt het ervoor dat er minder wordt gebouwd en gerenoveerd. Als ik het voor het zeggen had, dan had ik het heel anders aangepakt.
Trots op De Nederlandse huisvesting
Wij hebben heel veel mooie woningen voor iedereen in de afgelopen eeuw gebouwd. Renoveren waar dat mogelijk is en alleen slopen als het echt moet. We mogen trots zijn op de Nederlandse huisvesting, maar met de huidige regering ben ik bang dat het dezelfde kant op gaat als in steden als Parijs en Londen. We verliezen letterlijk steeds meer de controle, want zonder woningcorporaties is controle van een woning niet mogelijk.
Favoriete plek
Mijn favoriete plek is niet in deze wijk, maar in de Pijp. Dat is namelijk het CC Muziekcafé, in de Rustenburgerstraat 384. Daar drink ik een biertje met mijn koor als we hebben gezongen. Vijftien jaar geleden is dit koor opgericht en inmiddels zijn we met z’n zestienen. Het bijzondere is dat we in het Yiddish zingen, de taal die door ongeveer drie miljoen Joden over de hele wereld wordt gesproken.

boudewijn_interview2014